Dance into Dawn


Skriver vad du vill höra, eller skriver jag kanske vad jag vill höra?
Skriver jag för skrivandets skull, eller skriver jag för att dessa ord måste läsas av någon?
Vill skriva det du vill läsa, vill yttra vad du vill höra.
Vill att du skall skriva vad jag vill läsa, önskar att du yttrade det jag drömt om att få höra.


Orden dansar, de dansar på pappret, men varför, varför dansar de inte från mina läppar, varför dansar de inte från dina läppar?
Denna dans, ordens, viljans, känslornas dans, kan vi verkligen dansa den, dansa den natt som dag så länge det krävs?
Denna dans, kommer den att trötta ut oss, kommer den att, sakta men ack så säkert dra oss ned, ned till ett sådant djup vi aldrig kommer kunna plocka oss upp ifrån.
Denna dans, kalla den en danse macabre, för det är vad det är, en makaber vals som för oss framåt, för oss bakåt och runt, men för den oss dit, dit där borta, bortom horisonten, där vi en dag skall få vandra tillsammans.


Dessa ord, skulle de yttras, yttras som det från början var tänkt, skulle de då fördärva, vrida och förstöra allt vi hitills byggt, eller skulle de försköna, lägga den sista biten av pusslet på plats och få oss att förälskas.
Dessa bokstäver, skulle de en gång läsas, läsas så som det var tänkt, vad skulle då konsekvenserna bli?
Konsekvenser av förtvivlan, hopplöshet, kärlek, men slutligen det som får oss att ta varsin väg där stigen splittras, där en av oss får vandra in i gryningen och den andra i skymningen.


Eller, är det konskevenser av lycka, tro och kärlek, slutligen det som får oss att ta samma väg där stigen splittras, där vi båda sedan vandrar mot den där horisonten, för bortom den får vi äntligen känna värmen från den andres hand och lyckan av närheten i dansen, där vi båda dansar, dansar in i grynigen...











Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback